psoriasis

5 factoren die psoriasis kunnen verergeren

1. Koud weer.

Veel patiënten merken dat de symptomen van psoriasis in de winter, als het koud en droog is, verergeren. Om symptomen in deze tijd van het jaar te voorkomen, mag u de vochtinbrengende crème niet vergeten. Het is het beste om de vochtinbrengende crème direct na het douchen aan te brengen, en meerdere keren per dag. Kies hypoallergene cosmetica die geurvrij is en geschikt is voor de gevoelige huid.

In de winter droogt de verwarming in appartementen de lucht uit. Thuis kunt u dus speciale apparaten gebruiken: luchtbevochtigers. Ze helpen uitdroging, irritatie en jeuk van de huid te voorkomen.

1. Tatoeages.

Sommige tatoeages zien er indrukwekkend uit, maar zelfs een kleine tatoeage kan schadelijk zijn voor de psoriasishuid. Intensieve en herhaalde prikken in de huid, veroorzaakt door een tattoo-machinenaald, kunnen de huid ernstig beschadigen. Deze beschadigingen stimuleren het ontstaan van nieuwe laesies, die meestal na 10-14 dagen verschijnen.

Een tatoeage kan ook het ontstaan van psoriasis veroorzaken. Als iemand in uw familie psoriasis heeft, kunt u ook vatbaar zijn voor de ziekte. Om de ontwikkeling van psoriasis te voorkomen, moet u voorkomen dat u de huid opzettelijk verwondt. Zorg goed voor je huid, vermijd tatoeages, piercings en acupunctuur.

1. Geneesmiddelen.

Sommige medicijnen die worden gebruikt om hoge bloeddruk, artritis, hartziekten en psychische stoornissen te behandelen, kunnen psoriasis verergeren. Er moet speciale aandacht worden besteed aan veel voorkomende medicijnen zoals:

• ACE-remmers;
  • bètablokkers;
  • lithium.

Stop niet op eigen houtje met het innemen van deze geneesmiddelen. Zorg ervoor dat u het uw arts vertelt als bepaalde medicijnen uw psoriasis verergeren.

1. Snijwonden en kneuzingen.

Kleine snijwonden kunnen de vorming van psoriatische plaques veroorzaken. Deze reactie wordt het Koebner-fenomeen of isomorfe reactie genoemd. Het kan zich ook ontwikkelen als gevolg van krabben tijdens jeuk, andere mechanische schade aan de huid, wrijving en overmatige druk erop.

Probeer de huid niet te beschadigen. Draag hiervoor handschoenen bij het schoonmaken van het huis en het werken in de tuin. Vermijd ook insectenbeten, zonnebrand en scheerirritatie.

1. Gebrek aan vitamines.

Psoriasis vereist uitgebreide maatregelen gericht op het genezen van de getroffen gebieden en het voorkomen van herhaling ervan. Vitaminen voor psoriasis vormen een belangrijk onderdeel van complexe maatregelen die gericht zijn op het ondersteunen van de stofwisseling, de gezondheid van de huid en het stoppen van factoren die psoriasis veroorzaken.

Het wordt steeds moeilijker om voldoende voedingsstoffen uit voedsel te halen naarmate de voedselkwaliteit achteruitgaat. Dit heeft een negatieve invloed op het verloop van de ziekte, waardoor het aantal getroffen gebieden toeneemt. Met hoogwaardige en effectieve vitaminesupplementen kunt u dit proces vertragen en ook de effectiviteit van andere behandelmethoden vergroten. Het innemen van vitamines bij psoriasis is een van de belangrijke factoren die worden gebruikt om de symptomen te verlichten en de duur van perioden van remissie te verlengen. Bovendien is dit een van de weinige gevallen waarin vitamines niet alleen belangrijk zijn voor de inwendige organen, maar ook voor de huid. Maar vergeet niet dat de belangrijkste behandeling bestaat uit immunosuppressiva (zoals Aprezo) en hormonale crèmes (zoals Advantan).