5 gezonde snackideeën voor de ziekte van Crohn

1. Eieren.

Eieren zijn een bron van foliumzuur, ijzer, zink, selenium, choline en luteïne. Ze zijn gemakkelijk te bereiden en kunnen in een luchtdichte verpakking in de koelkast worden bewaard of in uw lunchbox worden verpakt. Mensen met de ziekte van Crohn hebben vaak last van ijzertekort en een verhoogde behoefte daaraan. Regelmatige consumptie van eieren kan helpen deze tekorten aan te pakken. Eén ei bevat 7 gram hoogwaardige eiwitten, naast ijzer, vitaminen en andere mineralen. Onderzoeken tonen aan dat dagelijkse consumptie van eiwitten in combinatie met regelmatige lichaamsbeweging het uithoudingsvermogen en de spiermassa in de armen en benen aanzienlijk vergroot..

1. Havermout.

Havermout is perfect voor een snelle snack of ontbijt en bevat een schat aan nuttige voedingsstoffen. Slechts 1 kopje levert 6 gram proteïne en 4 gram vezels, waarvan het grootste deel oplosbare vezels zijn (die gemakkelijker te verteren zijn). Havermout bevat twee belangrijke prebiotica: polyfenolen en bèta-glucaan. Deze voeden onze nuttige darmmicroben, die vaak schaars zijn bij mensen met de ziekte van Crohn. Bovendien is havermout rijk aan antioxidanten met ontstekingsremmende eigenschappen. U kunt lactosevrije melk toevoegen in plaats van heet water om het proteïne- en calciumgehalte in uw havermout te verhogen.

1. Fruitsmoothies.

Tijdens opflakkeringen kunt u vloeibare voedingsmiddelen beter verdragen dan vaste. Probeer purees te maken van vezelarm fruit zoals bananen, meloen, pompoen of gekookt en gebakken fruit. Vermijd het gebruik van fruit met schil of zaden, die de darmen kunnen irriteren. Voeg lijnzaadolie of gemalen lijnzaad toe aan de smoothie, die ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

1. Notenpasta

Noten bevatten verschillende stoffen die als zeer gunstig voor de gezondheid worden beschouwd vanwege hun ontstekingsremmende eigenschappen. Onderzoek wijst uit dat het eten van walnoten enige bescherming biedt tegen een breed scala aan ziekten, van darmkanker en hart- en vaatziekten tot diabetes. Bij de ziekte van Crohn wordt het echter afgeraden om noten en zaden te eten, omdat ze moeilijk te verteren zijn. Maar pasta’s of boters die hiervan worden gemaakt, zijn zeer gunstig voor de darmen. Smeer wat pindakaas of amandelboter op glutenvrij brood en neem het mee voor onderweg. Deze snack voorziet je lichaam van essentiële voedingsstoffen en stilt je honger.

1. Lactosevrije yoghurt of kaas.

Zuivelproducten veroorzaken vaak onaangename symptomen bij mensen met de ziekte van Crohn, maar lactosevrije producten worden meestal goed opgenomen door de darmen. Gebruik lactosevrije yoghurt of kaas als tussendoortje of probeer een van de zuivelalternatieven zoals amandel-, kokos- of sojamelkyoghurt. Het eiwitgehalte van deze producten varieert, dus controleer het etiket om er zeker van te zijn dat u ten minste een paar gram eiwit per portie binnenkrijgt.

Het dagelijks consumeren van meerdere kleine maaltijden en snacks kan u helpen uw symptomen tijdens opflakkeringen beter te beheersen. Het opnemen van enkele van deze eenvoudige snacks in uw dieet kan u helpen de nodige voeding, vitaminen en mineralen binnen te krijgen zonder uw aandoening te verergeren. Maar om symptomen consequent te verminderen en darmontstekingen te verlichten, wordt het ten zeerste aanbevolen om medicijnen te nemen zoals Mesacol, Pentasa, en Salazopyrin. Met de juiste behandeling voorkomt u ongemak en kunt u volop van het leven genieten.